W tegorocznej wiosennej kolekcji Dior zaprezentował linię Dior Cher Moi, w skład której wszedł, pierwszy w historii tego domu mody, kompletny zestaw odzieży domowej. Ubrania dedykowane do noszenia po domu zostały zareklamowane jako wysokogatunkowe, ekskluzywne i eleganckie. W ramach kolekcji znajdziemy piżamy, poncza, szlafroki, góry i doły od bikini oraz buty – pantofle, sneakersy, botki i inne. Autorką linii Dior Cher Moi jest Maria Grazia Chiuri, która przy współpracy z projektantem wzorów Pietro Ruffo ozdobiła szlachetne tkaniny motywami gwiezdnych konstelacji, szkicami map oraz elementami natury. Subtelne elementy kompozycji przywołują na myśl skojarzenia z ornamentyką malowaną na chińskiej porcelanie. Historia chińskiej ceramiki dekorowanej kolorem niebieskim jest na tyle ciekawa, że jej początki sięgają terenów zdecydowanie niechińskich. Technika zdobienia ceramiki niebieskim barwnikiem – kobaltem – pochodzi z wcześniej kultury mezopotamskiej. Rzemieślnicy irańscy połączyli techniki zdobnicze doliny Eufratu i Tygrysa z importowanymi białymi kamionkami chińskimi, tworząc w ten sposób znane nam współcześnie chińskie porcelany. Dynamiczny rozwój niebiesko-białej ceramiki rozwinął się w Chinach dopiero w XIV wieku, wcześniejsze nieśmiałe próby kończyły się na szarawym szkliwie, zamiast śnieżnobiałym oraz na rozwodnionym kolorze niebieskich zdobień. Dopiero sprowadzenie kobaltu z terenów dzisiejszej Arabii Saudyjskiej, nazwany przez Chińczyków huiqing, czyli muzułmański błękit, pozwoliło na udoskonalenie techniki zdobniczej. Mieszanie kobaltu w różnych proporcjach pozwoliło na uzyskanie aż sześciu odcieni niebieskiej barwy. Muzułmański błękit miał dodatkową cechę, która pozwalała na nanoszeniu wzorów na wypaloną powierzchnię porcelany, gdyż barwnik jest odporny na wysokie temperatury. Technikę tę nazywamy dekoracją podszkliwną dającą nam dodatkowe wrażenia estetyczne tworząc złudzenie trójwymiarowego obrazu. Największy rozkwit niebiesko-biała ceramika chińska uzyskała w XVIII wieku, wtedy też zdominowała rynek światowy na dobre.
Tym przydługim edukacyjnym wstępem chciałam zapowiedzieć pikowany płaszcz drukowany w motywy jak z chińskiej porcelany. Tkanina wpisuje się zarówno w stylistykę dekoracji fauny i flory, jak i w użyteczność wygodnych ubrań z diorowej kolekcji. Pikówka w rajski ogród jest wyjątkowo lekka i miła w dotyku, jak miękko otulająca kołderka. Myślę, że biłaby rekordy popularności w linii Dior Cher Moi, ale nie przekaże na nią patentu! Nadruk na pikówce dał możliwość wykończenia dołu płaszcza oraz rękawów granatowymi pasami.
Hasło otulona w porcelanę na pewno wywołałoby konsternację znaczeniową, zatem spiesznie tłumaczę, że płaszcz bardzo dobrze wpisuje się w kontekst wygodnego i komfortowego ubrania wiosennej linii Diora, a dekoracje w stylu chińskiej porcelany nadają mu malowniczy wygląd.
Źródełka:
https://www.harpersbazaar.com/fashion/designers/a34729668/christian-dior-cruise-collection-2021-dior-chez-moi/
https://shop-couture.dior.ae/collections/dior-chez-moi
https://pl.wikipedia.org/wiki/Niebiesko-bia%C5%82a_ceramika
https://sztukachin.pl/chinska-niebiesko-biala-porcelana-przewodnik/
https://porcelanasklep24.pl/porcelana-techniki-zdobnicze/
Tkanina pikowana pochodzi ze sklepu Super Tkaniny Włoski Styl.